-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33222 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

سؤال و فشار قبر چگونه است؟
انسان با مرگ وارد عالم برزخ مي شود كه مقدمه اي است براي ورد به قيامت. قرآن كريم در اين باره مي فرمايد: «و من وَراهم بَرزْخٌ الي يوم يُبْعَثون(1); و از پي آنان تا روزي كه مبعوث شوند، فاصله اي]=برزخ[ است.»
و پاداش و عذاب، و فشار و سؤال قبر مربوط به روح انسان و بدن برزخي اوست كه در عالم برزخ است. نبايد گمان بُرد كه فشار قبر به معناي فشار ديواره هاي قبر در دنياست، يا سؤال در همين قبر دنيايي صورت مي گيرد. بلكه همه اين موارد در عالم برزخ روي مي دهد. البته، زندگي در برزخ، ميان كالبدي است همانند همين كالبد و بدن دنيايي. در حديث از معصوم((عليهم السلام)) وارد شده كه: «في قالب كفالبه في الدنيا(2); در بدني مثل بدن دنيايي».
از اين رو، اگر مرده اي را بسوزانند و خاكسترش را به باد دهند و اصلا برايش قبري نباشد و يا او را درنده اي بخورد و يا او را به دريا اندازند، باز هم عذاب، يا شادي خواهد بود، زيرا عذاب و شادي مربوط به روح است، آن هم با بدن سبك و لطيف برزخي.
حالِ انسان در زندگي برزخي شبيه حال كسي است كه براي رسيدگي اعمالي كه از او سر زده است به يك سازمان قضايي احضار مي شود و مورد بازجويي و بازپرسي قرار مي گيرد و پرونده اش كامل مي شود و در انتظار محاكمه در بازداشت مي ماند.
از امام صادق((عليه السلام)) نقل شده كه فرمود:
«هر كس سه چيز را منكر شود، شيعه ما نيست;

ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره مؤمنون، آيه 100.
2 - كافي، ج 3، ص 245.

ـ2ـ
اول: معراج پيامبراكرم((صلي الله عليه وآله));
دوّم: سؤال قبر;
سوم: شفاعت اولياي خدا در روز قيامت.(1)»
در برخي روايات آمده است: سؤال در قبر تنها براي كساني است كه مؤمن محض اند يا كافر محض اند، امّا مردمان معمولي در برزخ رهايند تا قيامت فرا رسد(2).
و بنا بر حديثي از امام صادق((عليه السلام))، دو فرشته به نامهاي منكر و نكير، سراغ صاحب قبر مي آيند و از او سؤال مي كنند(3).
امّا اين كه از چه چيز سؤال مي كنند،
از امام سـجاد((عليه السلام)) نقل شده است: «از خداپرستي و نبوّت و دين و كتاب و ولايت و از چگونه صرف كردن عمر و از مال و راه كسب آن سؤال مي كنند.(4)» قبر، پس از پرسش و پاسخ، يا بوستاني از بوستانهاي بهشت مي گردد، يا گودالي از گودالهاي دوزخ: «... والقبر روضةٌ من رياض الجنّة او حفرة من حفر النيران...(5)».

( بخش پاسخ به سؤالات )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.